2012. szeptember 3., hétfő

Kirándulás a Káli medencében

Reggel 5:00 indulás Szegedről a Balaton északi partjára kirándulni. Vasárnap van, hétfőn munka és persze egyetem. Elkezdődött az ősz, és nyakunkon az új félév is. Ennek ellenére jó élmény és kikapcsolódás lesz ez az egy napos túra. Azért vasárnapot választottuk, mert jobb időt ígértek, mint szombatra. Reméltük, hogy be is válik.
Az útirány: Szeged → Kiskundorozsma → Forráskút → Csólyospálos → Soltvadkert → Kiskőrös (pihenő, bevásárlás) → Akasztó (pár kilométerrel akasztó után pihenés és reggeli) → Solt → Dunaföldvár (átkelés a Dunán) → Cece → Simontornya → Enying → Akarattya → Balatonfűzfő → Balatonalmádi → Balatonfüred → Tihany.
Az első komolyabb megállónk a Tihanyi félszigeten volt. Sétáltunk egy rövidet a Balaton partján, de elkezdett esni az eső, ezért gyorsan kocsiba ültünk, és irány Szentbékkála. Az eső szerencsére elállt, és úgy döntöttünk, hazafele még egyszer útba ejtjük Tihanyt, hátha jobb idő lesz.

Kőtenger és ingókő
Az egyik oka, hogy a Balatonhoz akartunk jönni kirándulni az a Szentbékkála közelében lévő kőtenger és ingókövek voltak. Egyszer régen már jártunk itt, és akkor nagyon megtetszett a sziklás terület, ahol számtalan szuper képet lehet készíteni.

Szentbékkálai kőtenger

Ezek a kőtengerek az egykori Pannon-tenger homokturzásaiból alakultak ki, melyeket vulkanikus utóműködés eredményeképp feltörő hévizes források kovácsoltak kemény sziklákká. Ezeket később a szél alakított különleges, egyedi formájúvá. Kővágóörs, Kisörspuszta és Szentimrepuszta térségében malomköveket készítettek belőlük, így az ott lévő kőtengerek igencsak lepusztultak. A Szentbékkálla határában álló kőhát szinte még érintetlen, ez a Káli-medence egyik legjelentősebb geológiai értéke.

Kőtenger

Emellett itt található az egyik legnagyobb, még ma is mozgó, több tíztonnás ingóköve is. Ami igen ritka és egyedi.

Koloska-völgy

Koloska völgy bejárat

Szentbékkálla után tettünk egy kis kitérőt Veszprémben, aztán a Koloska-völgybe vettük az irányt. A Balatonfüredtől északra elterülő völgy, melyen immár 2003-ót tanösvény is vezet, egy csodálatos hely. Fűzfákkal, tavakkal és sziklákkal díszített kiránduló hely. Pihenni, túrázni vagy csak piknikezni tökéletes. Mi nem mentünk végig magán a völgyön, hanem felmentünk a Koloska sziklákhoz, melyek ötven és száz méter közötti magasságban helyezkednek el a völgy oldalában, és sziklái kinyúlnak a völgy fölé.

Koloska szikla

Mire megmásztuk, már délután felé járt az idő, így visszatértünk a Tihanyi félszigetre, ahol a Balaton mellett megvacsoráztunk, és egyenes úton elindultunk hazafelé.

Élővilág
Főként a talált növényekről lehet beszélni. Állatokat sajnos csak keveset láttunk. De Szentbékkállán hallottunk fakopáncsot és cinegét, láttunk gyíkokat és lombszöcskét.

Lombszöcske

A Koloska-völgyben pedig sárga fejű királykát, és a kecskék egészen magasra, a sziklákig felmásztak. Egy tábla szerint a Koloska-völgyben hollóval is lehet találkozni, de nekünk sajnos nem volt szerencsénk.

Zöld gyík

Útközben láttunk ragadozó madarakat is. Valószínűleg héját, de éppen felrepült, így nem tudtuk pontosan megállapítani.
A növények, képekről:

Cickafark (Kőtenger)

Tihanyi félszigeten

Kőtengernél

Nagy útifű (Koloska völgy)

Keserű csucsor (Tihany)

Szulák (Tihany)

Szöszös ökörfarkkóró (Kőtenger)

Füzény (Tihany)

Erdei pajzsika (Kőtenger)

Szerbtövis (Tihany)

Orbáncfű (Kőtenger)

Hasznos tisztesfű (Kőtenger)

Varfű (vagy Ördögszem) (Kőtenger)

1. A bojtorján elsősorban szerbtövis, a tarlóvirág pedig a hasznos tisztesfű.